lut 11

Jazda na rowerze wydaje si─Ö bardzo prosta. Rower nale┼╝y do najpopularniejszych pojazd├│w na ┼Ťwiecie. Ka┼╝dego dnia roweru u┼╝ywa ponad miliard ludzi, ┼é─ůcz─ůc tym samym aktywno┼Ť─ç fizyczn─ů z mo┼╝liwo┼Ťci─ů dostania si─Ö do celu. Na rowerze mo┼╝e je┼║dzi─ç prawie ka┼╝dy ÔÇô od malucha do staruszka. To idealne lekarstwo na popraw─Ö kondycji i stresu.

Skuteczne odchudzanie.
Walczysz z niechcianym t┼éuszczykiem i zastanawiasz si─Ö, jak bezpiecznie schudn─ů─ç? Rower to dobre rozwi─ůzanie dla os├│b, kt├│re chc─ů zadba─ç o swoje zdrowie, poprawi─ç kondycj─Ö fizyczn─ů i zrzuci─ç zb─Ödne kilogramy.

Jazda rowerem gwarantuje skuteczne odchudzanie. Aby schudn─ů─ç, nale┼╝y je┼║dzi─ç regularnie, przynajmniej dwa razy w tygodniu po 3 – 4 godziny. W miar─Ö rozwoju trening├│w warto zwi─Öksza─ç czas jazdy na rowerze. Treningi rowerowe nale┼╝y zaczyna─ç od rozgrzewki, czyli spokojnej jazdy przez oko┼éo 3 minuty. W tym czasie przygotowujemy sw├│j organizm do p├│┼║niejszego wysi┼éku. Wbrew pozorom, to nie pr─Ödko┼Ť─ç jazdy jest najwa┼╝niejsza. Jazda na rowerze pomo┼╝e schudn─ů─ç, je┼Ťli ca┼éy czas b─Ödziemy peda┼éowa─ç i trzyma─ç sta┼ée tempo. Nasz wysi┼éek powinien by─ç modyfikowany przez zmian─Ö przerzutek lub narzucenie wy┼╝szego tempa jazdy.

Jazda na rowerze musi trwa─ç d┼éu┼╝ej ni┼╝ p├│┼é godziny. W pierwszych minutach mi─Ö┼Ťnie korzystaj─ů z w┼éasnych zapas├│w glukozy, a po 30 minutach zaczynaj─ů spala─ç t┼éuszcz. Przy d┼éugiej je┼║dzie na rowerze nasz organizm spala du┼╝e ilo┼Ťci kalorii ÔÇô przyk┼éadowo, jad─ůc wolno, oko┼éo 10 – 15 km/h, w ci─ůgu godziny spalasz 300 – 400 kalorii na godzin─Ö. P─Ödz─ůc z pr─Ödko┼Ťci─ů 20 km/h, jeste┼Ť w stanie spali─ç 600 kalorii, a je┼╝d┼╝─ůc po pag├│rkach ÔÇô nawet 700 kalorii. Czyli je┼╝d┼╝─ůc np. 5 ÔÇô 6 godzin na jednodniowej wycieczce spalasz od 2000 do 3000 kalorii.
Jazda na rowerze to wyj─ůtkowo zdrowy sport. W czasie jazdy rowerem wzrasta sprawno┼Ť─ç uk┼éadu mi─Ö┼Ťniowego, oddechowego i krwiono┼Ťnego.

Praca mi─Ö┼Ťni.
Jazda rowerem wp┼éywa r├│wnie┼╝ na kszta┼étowanie mi─Ö┼Ťni i si┼éy. Sprzyja pozbyciu si─Ö cellulitu z ud i po┼Ťladk├│w, redukuje si─Ö tkanka t┼éuszczowa na biodrach, pracuj─ů r├│wnie┼╝ mi─Ö┼Ťnie brzucha i grzbietu, ramiona oraz wzmacniaj─ů si─Ö mi─Ö┼Ťnie n├│g. Uda i ┼éydki staj─ů si─Ö smuklejsze. Cia┼éo staje si─Ö jeszcze bardziej j─Ödrne, nabiera odpowiednich proporcji, sylwetka staje si─Ö bardziej smuk┼éa.

Praca uk┼éadu oddechowego i krwiono┼Ťnego.
Jazda na rowerze to bardzo dobry trening kondycyjny i wytrzyma┼éo┼Ťciowy. Regularne przeja┼╝d┼╝ki obni┼╝aj─ů poziom ÔÇ×z┼éegoÔÇŁ cholesterolu i podwy┼╝szy─ç poziom ÔÇ×dobregoÔÇŁ. Nieustanny wysi┼éek sprawia, ┼╝e zwi─Öksza si─Ö pojemno┼Ť─ç p┼éuc co poprawia funkcjonowanie uk┼éadu oddechowego, krew jest bardziej bogata w tlen, a serce pracuje idealnie co polepsza uk┼éad kr─ů┼╝enia. Krew kr─ů┼╝y szybciej, obni┼╝a si─Ö ci┼Ťnienie, a tym samym maleje ryzyko choroby niedokrwiennej serca i zawa┼éu. Pobudzone do pracy mi─Ö┼Ťnie pobieraj─ů zapasy energii z kom├│rek t┼éuszczowych, dzi─Öki czemu normalizuje si─Ö poziom cukru we krwi co doskonale chroni przed mia┼╝d┼╝yc─ů. Zapobiega ┼╝ylakom, poniewa┼╝ usprawnia przep┼éyw krwi w ┼éydkach. Dobrze jest w trakcie jazdy mierzy─ç swoje t─Ötno. Najlepiej, gdy wynosi od 115-150 uderze┼ä na minut─Ö dla 30-latka, 110-140 dla 40-latka, 90-120 dla 70-latka.

Wpływ jazdy na kręgosłup i stawy.
Jazda rowerem dobrze wp┼éywa na kr─Ögos┼éup, zw┼éaszcza na jego dolne partie i zalecana jest osobom, kt├│re maj─ů siedz─ůcy tryb pracy czyli tzw. biurowy. Osoby maj─ůce ju┼╝ dolegliwo┼Ťci z kr─Ögos┼éupem musz─ů pami─Öta─ç, aby odpowiednio dobra─ç typ roweru, a podczas jazdy, aby zmniejszy─ç nacisk na poszczeg├│lne kr─Ögi, nale┼╝y ustawi─ç si─Ö w mo┼╝liwie jak najbardziej wyprostowanej pozycji. Jazda nie nadwyr─Ö┼╝a staw├│w, a raczej powoduje odci─ů┼╝enie staw├│w i ko┼Ťci. Systematyczny trening chroni te┼╝ przed osteoporoz─ů.

Podsumowanie.
Trening rowerowy powinno si─Ö zaczyna─ç od kr├│tkich tras, stopniowo zwi─Ökszaj─ůc dystans i tempo. Pozwoli to przyzwyczai─ç mi─Ö┼Ťnie i unikn─ů─ç uci─ů┼╝liwych zakwas├│w. Wycieczki rowerowe wp┼éywaj─ů pozytywnie na og├│ln─ů wydolno┼Ť─ç organizmu. Jazda na rowerze poprawia wytrzyma┼éo┼Ť─ç, polepsza samopoczucie, zmniejsza napi─Öcie i d┼éugotrwa┼éy stres.

Ten rodzaj sportu przede wszystkim powinny uprawia─ç osoby, kt├│re wi─Ökszo┼Ť─ç dnia sp─Ödzaj─ů w pozycji siedz─ůcej. Dzi─Öki rowerowym wycieczkom, cz┼éowiek staje si─Ö bardziej odporny na zm─Öczenie, a do tego ┼éatwiej znosi sytuacje stresowe. W dodatku jazda na rowerze daje mo┼╝liwo┼Ť─ç obcowania z natur─ů, koi nerwy i wycisza wewn─Ötrznie oraz umo┼╝liwia dotarcie do miejsc turystycznych w najbli┼╝szej okolicy cz─Östo niedost─Öpnych podczas jazdy samochodem.

Rower to r├│wnie┼╝ doskona┼éy trening si┼éowy, poniewa┼╝ mo┼╝na zwi─Öksza─ç albo zmniejsza─ç obci─ů┼╝enie. Przeja┼╝d┼╝ka pod g├│r─Ö rozbudowuje mi─Ö┼Ťnie, a po p┼éaskim terenie ÔÇô wysmukla sylwetk─Ö.
Korzy┼Ťci p┼éyn─ůce z jazdy na rowerze:
– schudni─Öcie i wymodelowanie sylwetki,
– wzmacnianie mi─Ö┼Ťni bioder, brzucha, grzbietu, ramion i n├│g,
– gimnastykowanie kr─Ögos┼éupa, zw┼éaszcza dolnych partii,
– zwi─Ökszanie wentylacji ca┼éego organizmu,
– zwi─Ökszenie wydolno┼Ťci serca i p┼éuc,
– zapobieganie ┼╝ylakom i przeciwdzia┼éanie zakrzepom.

Nawet je┼╝d┼╝─ůc kilka godzin bez przerwy wolnym tempem, nie odczuwa si─Ö wi─Ökszego zm─Öczenia. Polecamy i zach─Öcamy wszystkich do wycieczek rowerowych, a szczeg├│lnie te osoby, kt├│re pragn─ů zadba─ç o sw├│j wygl─ůd i zdrowie.
Jedynymi przeciwwskazaniami do jazdy na rowerze s─ů powa┼╝ne schorzenia uk┼éadu kr─ů┼╝enia oraz zaawansowana choroba staw├│w i kr─Ögos┼éupa, chocia┼╝ s─ů wyj─ůtki. Decyzj─Ö o tym czy wolno je┼║dzi─ç powinien podj─ů─ç lekarz prowadz─ůcy dane leczenie.

Opracowanie: Wiesław Dobosz.

Źródło:
Anna Boche┼äska, Jazda na rowerze, „abc Zdrowie.pl”, [dost─Öp 11 lutego 2012], <http://portal.abczdrowie.pl/jazda-na-rowerze>

Autor BikeBert \\ tagi: ,

Komentarze

  1. nojmi pisze:

    Temat ciekawy dlatego proponuje dyskusje na FORUM

    Well-loved. Like or Dislike: Dobre 8 S┼éabe 1

  2. pablons pisze:

    Super dziewczyna na ostatnim zdjeciu i artykul takze;]

    Well-loved. Like or Dislike: Dobre 8 S┼éabe 1