lut 22

Kto smaruje, ten jedzie!
Czyli o czyszczeniu i smarowaniu łańcucha.

 

Kiedy czy┼Ťci─ç?

W zasadzie jak najcz─Ö┼Ťciej, a ju┼╝ na pewno po ka┼╝dej je┼║dzie w warunkach mokro-b┼éotnistych. Trzeba jednak pami─Öta─ç, ┼╝e czy┼Ťci─ç nale┼╝y bardzo porz─ůdnie – przesmarowanie niedok┼éadnie umytego ┼éa┼äcucha przynosi du┼╝o wi─Öcej szkody ni┼╝ po┼╝ytku!

Zaniedbany ┼éa┼äcuch szybko si─Ö zu┼╝ywa i wyci─ůga. Mo┼╝e nie by┼éoby w tym nic z┼éego, gdyby nie fakt, ┼╝e zaczynaj─ů si─Ö wtedy niszczy─ç z─Öbatki i kaseta, a ich wymiana – szczeg├│lnie w przypadku wy┼╝szych grup osprz─Ötu – to ju┼╝ kosztowna sprawa. Pami─Ötajcie zatem, ┼╝e o ┼éa┼äcuch troszczy─ç si─Ö warto, nawet je┼Ťli bardzo nam si─Ö nie chce…

Jak i czym czy┼Ťci─ç?

Najwa┼╝niejsza „zasada ┼éa┼äcuchowa” brzmi: ┼éa┼äcuch musi by─ç czysty i nasmarowany w ┼Ťrodku. Tak naprawd─Ö nie jest wa┼╝ne, jak ┼éa┼äcuch wygl─ůda z wierzchu, liczy si─Ö to, czy brudu nie ma wewn─ůtrz, na sworzniach. Brudnemu ┼éa┼äcuchowi nie wystarczy spryskanie WD-40 i przetarcie szmat─ů – cho─ç b─Ödzie si─Ö ┼Ťwieci┼é jak psu pod ogonem, to piasek, kt├│ry zosta┼é w ┼Ťrodku, szybko zetrze mu wn─Ötrzno┼Ťci.

Je┼╝eli ┼éa┼äcuch jest zab┼éocony, trzeba go dok┼éadnie umy─ç ze wszystkich stron, np. gor─ůc─ů wod─ů z p┼éynem do mycia naczy┼ä. Dobrym narz─Ödziem do szorowania jest stara szczoteczka do z─Öb├│w (nowa te┼╝ jest niez┼éa). Z oczywistych powod├│w nie nale┼╝y zapomina─ç o obmyciu ca┼éego zespo┼éu nap─Ödowego: z─Öbatek i przerzutki. Je┼╝eli dalsze etapy czyszczenia musimy od┼éo┼╝y─ç na p├│┼║niej, spryskajmy ┼éa┼äcuch WD-40 lub podobnym preparatem, ┼╝eby wyprze─ç wod─Ö i nie dopu┼Ťci─ç do rdzewienia. Je┼Ťli na ┼éa┼äcuchu nie ma b┼éota, tylko normalny py┼é i kurz, wystarczy go dobrze zetrze─ç szmat─ů.

Po zmyciu powierzchniowego brudu czas przyst─ůpi─ç do rzeczy. Najwygodniej jest si─Ö zaopatrzy─ç w specjalne urz─ůdzenie (patrz zdj─Öcie), dost─Öpne we wszystkich dobrych sklepach rowerowych (oraz w niekt├│rych hipermarketach).

Do zbiorniczka nalewamy porcj─Ö p┼éynu czyszcz─ůcego, zak┼éadamy ca┼ée ustrojstwo na ┼éa┼äcuch, zamykamy i powoli kr─Öcimy do ty┼éu peda┼éami, a obracaj─ůce si─Ö szczoteczki robi─ů, co do nich nale┼╝y. W zasadzie mo┼╝na to robi─ç r─Öcznie, szmat─ů i szczoteczk─ů do z─Öb├│w, ale tak jest naprawd─Ö du┼╝o wygodniej. Trzeba uwa┼╝a─ç, ┼╝eby ┼Ťrodek czyszcz─ůcy nie kapa┼é do suportu czy na opony – przykry─ç szmat─ů albo gazet─ů!

Dobra, ale co tam nala─ç? Podobno najlepiej fachowy odt┼éuszczacz, zawieraj─ůcy terpeny ze sk├│rek cytrusowych – ekologiczny i nie niszcz─ůcy r─ůk. Niestety, jest drogi! Ze ┼Ťrodk├│w tanich i ┼éatwo dost─Öpnych mo┼╝na poleci─ç zwyk┼é─ů naft─Ö; nieco lepsza jest pono─ç terpentyna, kt├│ra jest jednak wyra┼║nie dro┼╝sza. Benzyna jest gorsza, ale mo┼╝na jej u┼╝y─ç do ostatniego p┼éukania, bo ma wi─Öksz─ů lotno┼Ť─ç i szybciej wyparuje.

Jak d┼éugo trzeba czy┼Ťci─ç? To proste: a┼╝ b─Ödzie czysty; ale czysty w ┼Ťrodku, a nie z wierzchu! Jednokrotne p┼éukanie na pewno nie wystarczy, wydaje si─Ö wr─Öcz, ┼╝e trzy to absolutne minimum. Na ko┼äcu p┼éyn powinien by─ç czysty! Dla zaoszcz─Ödzenia ┼Ťrodka czyszcz─ůcego mo┼╝na pr├│bowa─ç nast─Öpuj─ůcej kombinacji: p┼éyn z pierwszego p┼éukania wylewamy, dwa nast─Öpne zachowujemy i wykorzystujemy do dw├│ch pierwszych p┼éuka┼ä przy nast─Öpnym myciu… i tak w ko┼éo Macieju.

Jak ju┼╝ wspomniano, dobrze jest zrobi─ç ostatnie p┼éukanie w benzynie albo terpentynie, bo nafta mo┼╝e zostawia─ç wewn─ůtrz ┼éa┼äcucha pozosta┼éo┼Ťci ci─Ö┼╝szych frakcji, kt├│re b─Öd─ů potem bru┼║dzi─ç.

Na koniec trzeba ┼éa┼äcuch wytrze─ç z p┼éynu i zostawi─ç do gruntownego wyschni─Öcia. P├│┼é godziny w k─ůcie piwnicy nie wystarczy – rozpuszczalnik zostanie na sworzniu i nie pozwoli p├│┼║niej na dobre smarowanie. Wypada┼éoby wystawi─ç ┼éa┼äcuch na par─Ö godzin na s┼éo┼äce, albo cho─çby wspom├│c schni─Öcie suszark─ů do w┼éos├│w…

Osobi┼Ťcie u┼╝ywam wielorazowej spinki do ┼éa┼äcucha, kt├│ra u┼éatwia zdejmowanie ┼éa┼äcucha. Zatem co jaki┼Ť czas po prostu demontuj─Ö ┼éa┼äcuch, wrzucam do plastikowej butelki i serwuj─Ö mu k─ůpiel w benzynie ekstrakcyjnej lub terpentynie potrz─ůsaj─ůc co jaki┼Ť czas. Benzyn─Ö wymieniam tak d┼éugo, a┼╝ jest czysta. Nast─Öpnie wyjmuj─Ö ┼éa┼äcuch, susz─Ö i smaruj─Ö.

Czym smarowa─ç?

Najlepiej jest udać się do dobrego sklepu i sprawić sobie specjalny preparat, a najlepiej ze dwa, na różne warunki pogodowe. W Polsce można bez większego problemu dostać bardzo dobre smarowidła specjalistycznej firmy Finish Line. Mała buteleczka takiego specyfiku kosztuje wprawdzie ok. 20 złotych, ale jest bardzo wygodna w użyciu, doskonale działa i wbrew pozorom starcza na całkiem długo.

Osobi┼Ťcie jestem fanem czystego ┼éa┼äcucha i stosuj─Ö smar Finish Line Ceramic WAX Lube. Specyfik ten pozwala utrzyma─ç ┼éa┼äcuch i nasze nogawki w czysto┼Ťci, ale niestety kosztem trwa┼éo┼Ťci. W zwi─ůzku z tym konieczne jest cz─Öste smarowanie, zazwyczaj po ka┼╝dej je┼║dzie.

 

 

Najpopularniejszymi smarami Finish Line s─ů: czerwony Teflon Plus oraz zielony Cross Country. S─ů to bardzo wydajne oleje, ale niestety ┼éatwo przyci─ůgaj─ů kurz i szybko brudz─ů ┼éa┼äcuch. Test tych smar├│w mo┼╝na przeczyta─ç tutaj.

 

 

Do smarowania nie nale┼╝y stosowa─ç WD-40, oliwy maszynowej, odrdzewiacza itp., bo nie s─ů one w stanie podo┼éa─ç obci─ů┼╝eniom i warunkom pracy ┼éa┼äcucha rowerowego. Z braku laku – i tylko w takim przypadku – mo┼╝e by─ç olej do ┼éa┼äcuch├│w motocyklowych. Jednak bior─ůc pod uwag─Ö dost─Öpno┼Ť─ç rozmaitych smar├│w rowerowych nawet w wielkich sieciach typu Decathlon lub Auchan, odradzam stosowania p├│┼é┼Ťrodk├│w.

Jak smarowa─ç?

Wpuszczamy po kropelce smaru (albo i dwie) w ka┼╝de ogniwo (preparaty s─ů w wygodnych buteleczkach z dozownikiem), par─Ö razy obracamy wolno peda┼éami (zrzuciwszy z przodu i z ty┼éu na najmniejszy tryb, ┼╝eby przegi─Öcia ┼éa┼äcucha by┼éy jak najwi─Öksze) i zostawiamy rower na kilka godzin, by preparat m├│g┼é dobrze spenetrowa─ç sworznie.

 

Nie nale┼╝y oliwi─ç ┼éa┼äcucha tu┼╝ przed jazd─ů, bo smar nie zd─ů┼╝y doj┼Ť─ç we w┼éa┼Ťciwe miejsca.

Przed wyjazdem wycieramy ┼éa┼äcuch czyst─ů szmat─ů z nadmiaru smarowid┼éa, gdy┼╝ w przeciwnym razie momentalnie zaczn─ů si─Ö do niego przylepia─ç: kurz, piasek, brud, i ma┼ée gryzonie. Je┼Ťli jest sucho, trzeba to zrobi─ç bardzo dok┼éadnie, je┼Ťli mokro – mo┼╝na zostawi─ç troch─Ö smaru.

 

Źródło: Strona rowerowa u Zbooya

Autor BikeBert \\ tagi: , ,