Maj 26

Dzi┼Ť mini-poradnik dla lider├│w, wolontariuszy lub cz┼éonk├│w du┼╝ych roweruj─ůcych rodzin, kt├│rzy pragn─ů zaanga┼╝owa─ç si─Ö w organizowanie przejazd├│w grup rowerowych, przy okazji zlot├│w, rajd├│w, piknik├│w itp. Artyku┼é nie wyczerpuje ca┼éej tematyki w tym zakresie.

Jak post─Öpowa─ç z grup─ů rowerzyst├│w na miejscu zbi├│rki,
aby uformowa─ç a nast─Öpnie poprowadzi─ç kolumn─Ö rowerzyst├│w.

20140525_130150

I┬á┬á Organizator powinien pojawi─ç si─Ö na miejscu zbi├│rki (po┼╝─ůdany du┼╝y pusty plac) co najmniej na 15-20 minut wcze┼Ťniej przed oficjaln─ů godzin─ů jej rozpocz─Öcia, poniewa┼╝ r├│┼╝nice czasu podawane przez zegarki i telefony u przeci─Ötnych os├│b mog─ů by─ç znaczne. Organizator imprezy powinien wcze┼Ťniej upewni─ç si─Ö poprzez stron─Ö internetow─ů lub telegazet─Ö, ┼╝e jego osobisty czasomierz pokazuje czas zgodny z oficjalnym.

II┬á Osoba, b─Öd─ůca organizatorem przejazdu (lub go reprezentuj─ůca) w miar─Ö przybywania nowych rowerzyst├│w ÔÇô powinna ka┼╝dego nowo przyby┼éego serdecznie i z u┼Ťmiechem przywita─ç podaniem r─Öki, w ten spos├│b zaznaczaj─ůc, kto jest gospodarzem imprezy. Taka bezpo┼Ťrednia relacja u┼éatwia potem komunikowanie si─Ö z grup─ů podczas jazdy, a uczestnikom umo┼╝liwia identyfikacj─Ö organizatora.

III┬á Je┼╝eli procedury przewiduj─ů prezentacj─Ö regulaminu imprezy oraz powstanie pisemnej listy uczestnik├│w, to nale┼╝y j─ů od razu pu┼Ťci─ç w obieg wraz z kilkoma d┼éugopisami, prosz─ůc, aby rowerzy┼Ťci dopisywali te┼╝ numery swoich telefon├│w, a przy okazji informuj─ůc ich na bie┼╝─ůco, jaki jest numer kontaktowy do organizatora. To wa┼╝na sprawa, bo potem jak si─Ö kto┼Ť zagubi, to ┼éatwo mo┼╝na ustali─ç, co si─Ö sta┼éo z tak─ů osob─ů. Ponadto numer telefonu u┼éatwi kontakt z organizatorem, w przypadku, gdy kto┼Ť nie nad─ů┼╝y lub jaki┼Ť rower ulegnie awarii. Piloci ceni─ůcy swoj─ů prywatno┼Ť─ç mog─ů na czas imprezy zaopatrzy─ç si─Ö w nowy numer telefonu typu prepaid, ju┼╝ od ceny 5 z┼é.

IV┬á Na zbi├│rce, podczas oczekiwania na start, w przypadku ma┼éej ilo┼Ťci wolontariuszy, warto nawi─ůza─ç bezpo┼Ťredni i osobisty kontakt z przyby┼éymi osobami, kt├│re bardzo szybko daj─ů si─Ö rozpozna─ç jako naturalni liderzy i w┼é─ůczy─ç ich ┼Ťmia┼éo do pomocy nad organizacj─ů imprezy, poprzez wyra┼║ne poproszenie ich o to i okre┼Ťlenie, na czym dok┼éadnie ta pomoc ma polega─ç. Na t─Ö okoliczno┼Ť─ç warto przygotowa─ç dla nich gwizdek oraz koszulk─Ö odblaskow─ů. Je┼╝eli przyjedzie jaka┼Ť du┼╝a grupa np. uczniowie ze swoim nauczycielem, to jemu nale┼╝y zaproponowa─ç funkcj─Ö dodatkowego pilota wspomagaj─ůcego. Piloci pilnuj─ůcy porz─ůdku jazdy i monitoruj─ůcy zwarto┼Ť─ç kolumny, powinni by─ç na pocz─ůtku kolumny, dodatkowi piloci – na ko┼äcu, a w przypadku du┼╝ej grupy – tak┼╝e w ┼Ťrodku. Lub te┼╝ u┼╝ywaj─ůc innego j─Özyka: kierownik grupy na pocz─ůtku kolumny, a jego zast─Öpca na ko┼äcu. O ile kto┼Ť dysponuje apteczk─ů, to powinna by─ç ona wo┼╝ona w ┼Ťrodku kolumny.

V┬á Kiedy czas dochodzi do kilku minut przed oficjaln─ů godzin─ů startu i jest ju┼╝ du┼╝o uczestnik├│w, to nale┼╝y ich ustawi─ç przed sob─ů w szeregach do pi─Ötnastu os├│b: rowerzysta bokiem do rowerzysty w rz─Ödzie, na odleg┼éo┼Ť─ç wyci─ůgni─Ötej r─Öki, uczulaj─ůc ich – aby NIE SIADALI na siode┼éka (bo grozi to utrat─ů r├│wnowagi, wywrotk─ů i efektem domina kolejno przewracaj─ůcych si─Ö rowerzyst├│w). Najlepiej, aby rowerzy┼Ťci i rowerzystki stali OBOK swoich rower├│w. Z owych rz─Öd├│w potem powstan─ů┬á odr─Öbne kolumny rowerzyst├│w na trasie. Na przedni szereg najlepiej poprosi─ç niezorganizowan─ů m┼éodzie┼╝ tzw.ÔÇ×wolnych strzelc├│wÔÇŁ, po kt├│rych spodziewamy si─Ö, ┼╝e b─Öd─ů chcieli szybko jecha─ç oraz rowerzyst├│w wygl─ůdaj─ůcych ÔÇ×sportowoÔÇŁ na markowych rowerach, a kolejny rz─ůd ÔÇô to rowerzy┼Ťci wolniejsi: rodziny z dzie─çmi, starsze osoby, rowery miejskie, sk┼éadaki. Poleca┼ébym, aby grupa pierwsza pojecha┼éa szybciej (np. 18-22 km/h), a druga ÔÇô wolniej (13-15 km/h). Obie grupy mog─ů straci─ç kontakt optyczny tylko wtedy, kiedy organizator jest pewny, ┼╝e pilot drugiej grupy wie gdzie jecha─ç. Musimy mie─ç numer telefonu doproszonego pilota z t┼éumu.

VI┬á Kiedy dochodzi godzina startowa ÔÇô kierownik imprezy prosi o spok├│j (pomo┼╝e gwizdek) i zgromadzonych kr├│tko wita oficjalnie w imieniu podmiotu organizuj─ůcego imprez─Ö, u┼╝ywaj─ůc g┼éosu silnego i dono┼Ťnego (czym nie nale┼╝y si─Ö kr─Öpowa─ç), oraz kr├│tko wyja┼Ťnia grupie, ┼╝e:
a) jazda na miejskich odcinkach asfaltowych – g─Ösiego, jeden za drugim, a na drogach wiejskich i polnych ÔÇô┬á parami (za wyj─ůtkiem zje┼╝d┼╝ania z d┼éugich i stromych wzniesie┼ä, jazdy serpentynami, zbli┼╝ania si─Ö do skrzy┼╝owa┼ä drogowych i przejazd├│w kolejowych);
b) rowerzy┼Ťci nie wyprzedzaj─ů si─Ö wzajemnie i zachowuj─ů kolejno┼Ť─ç tak─ů, jaka si─Ö ustali┼éa na miejscu zbi├│rki;
c) obowi─ůzuje zakaz wyprzedzania organizatora i pilot├│w oraz ┼Ťcigania si─Ö uczestnik├│w, bo przejazd rowerowy to nie zawody sportowe;
d) podczas jazdy ka┼╝dy pilot komunikuje si─Ö z grup─ů oraz z kierownikiem (jad─ůcym z przodu) sygnalizacj─ů d┼║wi─Ökow─ů z silnego gwizdka sportowego, na przyk┼éad:
– 1 sygna┼é ÔÇ×uwagaÔÇŁ, czyli wyprzedza nas lub mija samoch├│d i nale┼╝y odtworzy─ç szyk trzymaj─ůc si─Ö prawej strony jezdni,
– 2 sygna┼éy ÔÇ×wolniejÔÇŁ, czyli czo┼éo zwalnia, aby rowerzy┼Ťci z ty┼éu mogli ich dogoni─ç,
– 3 sygna┼éy ÔÇ×stopÔÇŁ, czyli czo┼éo si─Ö zatrzymuje NA POBOCZU a reszta stopniowo doje┼╝d┼╝a i zatrzymuje si─Ö za nimi a┼╝ ca┼éa grupa znowu b─Ödzie razem;
e) zwr├│ci─ç uwag─Ö, ┼╝e po wypoziomowanym terenie jedziemy ustalonym tempem jazdy i osoby posiadaj─ůce licznik mog─ů informowa─ç pozosta┼éych czy ta pr─Ödko┼Ť─ç jest utrzymywana;
f) na odcinkach zjazdowych mo┼╝na przyspieszy─ç grup─Ö, ale nie wolno pozwoli─ç na jazd─Ö na z┼éamanie karku. Po zjechaniu ze spadku znowu zwalniamy na drodze (kiedy ta osi─ůgnie wypoziomowanie), a┼╝ osoby z ty┼éu do┼é─ůcz─ů. Nale┼╝y zwr├│ci─ç uczestnikom uwag─Ö, ┼╝e hamulce u r├│┼╝nych rower├│w mog─ů dzia┼éa─ç z r├│┼╝n─ů si┼é─ů i rowery mog─ů na siebie kolizyjnie powpada─ç. Kierownik powinien zaapelowa─ç, aby odleg┼éo┼Ť─ç mi─Ödzy rowerami podczas jazdy z g├│ry wynosi┼éa co najmniej d┼éugo┼Ť─ç jednego roweru;
g) warto przypomnie─ç rowerzystom, i┼╝ Kodeks Drogowy ZABRANIA: korzystania podczas jazdy z telefonu wymagaj─ůcego trzymania s┼éuchawki lub mikrofonu w r─Öku oraz jazda bez trzymania co najmniej jednej r─Öki na kierownicy oraz n├│g na peda┼éach, czepiania si─Ö innych pojazd├│w, kierowania pojazdem osobie w stanie nietrze┼║wo┼Ťci – w stanie po u┼╝yciu alkoholu lub ┼Ťrodka dzia┼éaj─ůcego podobnie do alkoholu;
h) mo┼╝na poprosi─ç uczestnik├│w o wspania┼éy u┼Ťmiech i zrobi─ç fotk─Ö startow─ů, informuj─ůc, ┼╝e fotka uka┼╝e si─Ö na stronie internetowej organizatora lub w prasie;
i) po przeprowadzeniu wszystkich procedur organizacyjnych mo┼╝na da─ç komend─Ö: w lewo/prawo zwrot i pierwsza tj. przednia kolumna POWOLI rusza, a poszczeg├│lne rowery po kolei i bez po┼Ťpiechu w┼é─ůczaj─ů si─Ö jeden za drugim. Pilot nast─Öpnej kolumny rusza, kiedy pierwsza kolumna oddali si─Ö na 200 metr├│w.

UWAGA – tu┼╝ przed wyjazdem warto potrenowa─ç jeden raz wszystkie trzy sygna┼éy d┼║wi─Ökowe, nadawane gwizdkiem, sprawdzaj─ůc czy rowerzy┼Ťci dobrze zapami─Ötali ich znaczenie. Warto to zrobi─ç ┼╝artobliwie ale stanowczo.

20140525_133636

VII Kolumny powinny si─Ö widzie─ç, a przynajmniej ta z ty┼éu, aby widzia┼éa ogon przedniej. Kiedy zjedzie si─Ö z g┼é├│wnej drogi publicznej na gruntow─ů ÔÇô obie grupy mog─ů jecha─ç razem w lu┼║nym szyku. Postoje co 10 km (w przypadku udzia┼éu dzieci nawet co 5 km, ale bardzo kr├│tkie). Organizator na post├│j powinien wybiera─ç pobocze w miejscu, gdzie odcinek drogi jest odpowiednio d┼éugi i prosty, brak wzniesie┼ä, za┼Ť z prawej strony drogi znajduje si─Ö jaki┼Ť plac, ┼é─ůka, a w ostateczno┼Ťci zatoczka przystanku autobusowego. Czas odpoczynku (min. 7 minut, ale warto te┼╝ zrobi─ç jeden odpoczynek wi─Ökszy ok. 20-30 minut na spo┼╝ycie posi┼éku obiadowego) nale┼╝y liczy─ç dopiero od momentu, kiedy przyjedzie ostatnia osoba z kolumny, dlatego co post├│j trzeba stale na nowo przelicza─ç uczestnik├│w, tak┼╝e tu┼╝ przed ruszeniem, bo akurat kto┼Ť m├│g┼é znikn─ů─ç w pobliskim sklepie lub w krzakach za potrzeb─ů (z tego powodu warto robi─ç postoje, gdzie jest zalesienie lub WC stacji paliwowej). Kr├│tkie przystanki nale┼╝y te┼╝ robi─ç przy skrzy┼╝owaniach, je┼╝eli skr─Öcamy w prawo lub w lewo, a tak┼╝e po dojechaniu na szczyt wi─Ökszych wzniesie┼ä, aby nie zgubi─ç ogon├│w i odzyska─ç zwarto┼Ť─ç grupy. Uczestnicy posiadaj─ů r├│┼╝n─ů kondycj─Ö, r├│┼╝ne rowery oraz…. r├│┼╝n─ů umiej─Ötno┼Ť─ç zmiany bieg├│w. Z bada┼ä wynika, ┼╝e ponad po┼éowa rowerzyst├│w ma k┼éopoty z wykorzystaniem ergonomii konstrukcji roweru do efektywnego nap─Ödzania roweru w ruch.

VIII Przykładowe błędy:
1) Organizowanie przejazd├│w w porze zimniejszej ni┼╝ 10 stopni Celsjusza powoduje niebezpiecze┼ästwo wych┼éodzenia r─ůk i st├│p przez uczestnik├│w z ma┼éym do┼Ťwiadczeniem dotycz─ůcym w┼éa┼Ťciwego doboru stroju. Przejazdy w terminie od p├│┼║nej jesieni do wczesnej wiosny nale┼╝y organizowa─ç g┼é├│wnie w gronie znanych i do┼Ťwiadczonych rowerzyst├│w.
2) Porozumiewanie si─Ö pilot├│w za pomoc─ů telefon├│w lub kr├│tkofal├│wek, co powoduje konieczno┼Ť─ç korzystania z licznych przycisk├│w i zajmuje jedn─ů r─Ök─Ö. Ponadto jest to zabronione przez Kodeks Drogowy.
3) Usi┼éowanie dowodzenia kolumn─ů rowerzyst├│w poprzez megafon umieszczony na samochodzie, kt├│ry jedzie z ty┼éu kolumny (a powinien by─ç z przodu).
4) Organizowanie dalszych przejazd├│w rowerowych ze znacznym oddaleniem si─Ö od miejsca zamieszkania bez zabezpieczenia samochodowego, zw┼éaszcza w sytuacji, kiedy uczestnikami s─ů dzieci. W ostateczno┼Ťci tras─Ö mo┼╝na poprowadzi─ç w pobli┼╝u linii kolejowej lub autobusowej.
5) Usi┼éowanie jazdy kilkunastoosobowej kolumny ┼Ťcie┼╝k─ů rowerow─ů. Jest to zachowanie zgodne z polskimi przepisami, ale… ergonomia polskich ┼Ťcie┼╝ek rowerowych jest bezpieczna jedynie dla grup co najwy┼╝ej kilkuosobowych. Liczne zakr─Öty na ┼Ťcie┼╝kach rowerowych, nieoczekiwane przeszkody trudno dostrzegalne dla jad─ůcych bardziej z ty┼éu, dziury w nawierzchni, piesi, rowerzy┼Ťci jad─ůcy z naprzeciwka, zmienna szeroko┼Ť─ç ┼Ťcie┼╝ek, nieprawid┼éowo zaparkowane samochody, s┼éupy na ┼Ťrodku ┼Ťcie┼╝ek, prowadzenie ┼Ťcie┼╝ek naprzemiennie lew─ů i praw─ů stron─ů drogi oraz ich okresowe zanikanie – wszystko to powoduje ich zupe┼én─ů bezu┼╝yteczno┼Ť─ç dla wi─Ökszych grup, kt├│re dla bezpiecze┼ästwa powinny jecha─ç po prostu jezdni─ů, zw┼éaszcza gdy nie ma na niej du┼╝ego ruchu samochodowego. Jazda drog─ů publiczn─ů, wzd┼éu┼╝ kt├│rej poprowadzono ┼Ťcie┼╝k─Ö rowerow─ů, mo┼╝e niestety narazi─ç na konflikt ze zbyt gorliwym przedstawicielem polskiej policji, dlatego du┼╝e i zorganizowane imprezy musz─ů by─ç wcze┼Ťniej zg┼éoszone i uzgodnione z lokaln─ů drog├│wk─ů. By─ç mo┼╝e z czasem zaczn─ů w Polsce powstawa─ç drogi rowerowe (zamiast pseudo-┼Ťcie┼╝ek), a mo┼╝e nawet autostrady rowerowe – umo┼╝liwiaj─ůce bezkolizyjny i bezpieczny ruch rowerzyst├│w z ka┼╝d─ů pr─Ödko┼Ťci─ů w ka┼╝d─ů stron─Ö, bez zb─Ödnych wyd┼éu┼╝e┼ä czasowych i odleg┼éo┼Ťciowych.

Opracował: Marek Bury

Podobny artykuł

Autor MJB \\ tagi: , , , , , ,